Tuesday, October 21, 2008

Wollmeise - første sokk ferdig Koralle im meer

Jeg klarte denne gang å sitte ved PC en da Wollmeise hadde "slipp" på siden sin og nå venter jeg jo bare i spenning på hvordan vidundergarnet ser ut.

Men for ikke å bygge for mye lager så måtte jeg forsøke superwash garnet derfra. Dette fikk jeg kjøpt av Pinneguri på SnB møtet tidlig i oktober.

Problemet er at flerfarget garn er ikke alltid like enkelt å se hvordan det vil ta seg ut før man har strikket nesten en sokk, og jeg var litt usikker på denne.

Jeg bestemte meg derfor å forsøke å strikke opp hele garnet, dvs. at jeg har hatt vekten ved siden av meg og stanset når jeg var kommet 3 gram fra å bruke halve nøstet. Litt må man jo ha å gå på da :-D.



Resultatet var da verken fugl eller fisk. Jeg har ikke noen innfarving av Wollmeise som passet til den innfarvingen jeg strikket med. Med såpass kraftig fargeskift og "dramatisk" mønster, trengte jeg mer sort. Det eneste garnet jeg da har som passer er sokkegarn fra Lana Grossa. Det har samme tykkelse og består av 65 % ull 15 % silke 16 % polyamid og 4 % cashmere for avslutningen.

Litt om hvordan den er strikket.


Sokken er strikket tå opp på pinne 2 med 28 masker usynlig opplegging.


I tåen er det øket på hver annen pinne med 4 masker innenfor til jeg fikk 72. Foten har flettemønster på oversiden og glattstrikk under. Det er øket til kile og stikket 40 rader for helkapp. Flettemønsteret fortsetter midt foran, samt en flette med sidefletter midt bak. Det er øket 2 masker hver 12 omgang. Da Wollmeisen var brukt opp, byttet jeg til Lana Grossa og startet ribbestrikk 2 rette 2 vrange med sort og da sokken var lang nok snudde jeg den og laget fletteribbe til å brette ned. Jeg har brukt fletter her for å få strammingseffekten slik at sokken sitter godt og ikke sklir ned - og det gjør den.
Nå er det bare å starte med nr. 2. Og etter at det sorte kom på så liker jeg den faktisk!

Flettene kommer ikke helt godt frem på bildene, men synes godt i virkeligheten. Kanskje burde jeg få meg et bedre kamera.

5 comments:

  1. Gratulerer med ny blogg og stilig sokkearbeid :-)

    ReplyDelete
  2. Velkommen som blogger!

    Jeg blir like overrasket hver gang jeg benytter flerfarget garn og hvordan mønstringene blir. La oss kalle det sjarmen til garnet :-)

    Jeg liker at du har strikket sokkene så høye, de ble fine!

    ReplyDelete
  3. Grattis med ny blogg! Så stilige dine knestrømper er. Gleder emg til å følge med videre.

    ReplyDelete
  4. Synes effekten på garnet er flott.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.