Friday, November 07, 2008

Prosessen med å velge garn

Jeg har lyst til å strikke ett til Shetland Triangle sjal, men har da lyst til å ha mer kontroll over fargene samtidig som jeg ikke hadde lyst til å ha markerte striper eller ensfarget garn. Mangefarget - som det forrige - var ikke noe alternativ.

Rundt påsketider kjøpte jeg ett såkalt "kit" fra http://strickwear.com/. Dette har blitt liggende. Antakelig mest fordi jeg vel egentlig ikke likte mønsteret. Det som tiltalte var fargene og den teknikk som blir benyttet for å få glidende overgang mellom fargene. Måten man får til den glidende overgangen på, er at man bruker tre tråder til enhver tid. Man starter med tre tråder av samme farge og bytter ut en og en tråd, noe som gir et glidende fargeskift. Hvilken kvalitet garnet har vet jeg egentlig ikke - det selges umerket. Garnet er en ullkvalitet som er spunnet meget tynt (antakelig over 200 m pr 25 gram).

Tidligere i uka, mens jeg holdt på med forrige Shetland Triangle, ble alle blåfargene nøstet opp. Og etter å ha sett på fargene en stund, fant jeg ut at det ville bli fint å strikke et Shetland Triangle sjal med dette garnet og glidede fargeskift.
I og med at det strikkes med tre tråder, så har jeg gått opp i pinnestørrelse til pinne 5. Hvor mange repetisjoner jeg trenger vet jeg ikke, men jeg vil anta at jeg får den størrelsen jeg egentlig ønsket med rundt 15 repetisjoner på pinne 5. Her er statusbilde etter en kveld - jeg trenger vel ikke å si at de andre prosjektene har sovet litt de siste to dagene :-)

Men - egentlig var det ikke dette som var formålet med dagens post - men hvordan jeg går frem når jeg skal velge farger/kvaliteter.
Jeg har lyst til å strikke et såkalt fjærbordsjal (Feather and Fan). Om det blir et rundstrikket sjal eller et med spiss vet jeg ikke. Foreløpig er jeg ikke kommet lengre enn at jeg har begynt med å lete etter garn.
Fordelen med garnlager er jo at man ikke trenger å gå langt og garnet kan ligge fremme slik at jeg kan se "lenge" på det før jeg starter arbeidet. Til venstre er de garnkvalitetene/fargene jeg foreløpig har lyst til å bruke - det er en DK merinokvalitet, en kjempetynn mohair, en silke i DK og en glitteralpakka i DK. Tanken er å strikke ujamne striper av de ulike kvalitetene. Ved å la garnet ligge fremme slik har jeg muligheten til å bytte ut farger og kvaliteter til jeg finner det jeg tror er riktig.
For meg fungerer det bra og jeg slipper å rekke opp så mange ganger som jeg ellers har pleid å gjøre.
Jeg har nevnt noen ganger at jeg har litt problemer med å finne ut hva jeg skal gjøre med Wollmeisesjalsgarnet. Jeg har en prøvelapp på pinnene, men blir jeg ikke fornøyd med den (ev. som prosjekt med alt restegarnet - for det blir det mye av) lurer jeg på om jeg får riktig uttrykk med en tråd av hver - RowanKid Silk Hace og Wollmeise? Nå ligger de da der slik at jeg får sett litt på de :-)

3 comments:

  1. Takk for tipset om glidande overgangar. Det ser ut som ein teknikk som gjer spennande effekt!

    ReplyDelete
  2. For noen utrolige herlige blåfarger. *Sukk* Og den teknikken med skiftende overganger tror jeg skal låne litt. Ha en flott helg!

    ReplyDelete
  3. Herlige blåfarger! Smart måte med fargeskiftninger! Må jeg prøve en dag jeg har tid! Akkurat nå ser det ut som om det blir en vårdag til høsten! Ha en god helg!

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.