Friday, March 13, 2009

Post in Norwegian Isydde ermer uten å sy

I'm posting a post that I've had on Hobbyboden as I've had some questions about the method.

Jeg kan ikke fordra å strikke mønster frem og tilbake - i hvert fall ikke med komplisert mønster som på min http://www.ravelry.com/projects/Ma-2...wm-kal-sweater

Og når raglan eller rundfelling ikke er alternativet, men man ønsker "isydde" ermer hva gjøres da.

Jeg vil gjerne dele min metode med dere. Husk at jeg hadde mange masker på bolen over 300 så antallet man feller må jo avpasses til dette.

Siste omgang på bolen felte jeg av 10 masker der hvor ermet skulle inn. Strikket ermet opp til ønsket lengde og felte 10 masker der også (5 på hver side). Dette ble det eneste hullet jeg måtte sy igjen etterpå.

Neste omgang.

Strikk ermet inn på rundpinnen for bolen (litt stramt og må trikses litt). Strikk frem til hullet. "Vreng" litt på arbeidet. Ha tråden på vrangen. Fra vrangen. Strikk sammen siste maske fra ermet og første maske fra bolen. Strikk sammen 2 maske fra ermet og 2 maske fra bolen. Løft den første over den andre slik som med vanlig felling. Jeg felte tilsammen 4 masker på hver side på denne omgangen.

Neste omgang - det samme men da felte jeg 2 masker i hver side.

Deretter. De 4 maskene som nå er på pinnen som er de maskene de andre er felt inn til strikket jeg vrangt fra retten resten av arbeidet. Dette for å markere overgangen mellom bol og erm. Jeg strikket den vrange masken sort hele vegen.

En omgang uten å felle.
Neste omgang - fell en maske på hver side av den vrange - dvs 8 felte masker til sammen.

Jeg felte slik tilsammen fire ganger. Deretter FELTE JEG IKKE LENGRE NOEN MASKER PÅ BOLEN.

Jeg regnet ut hvor mange omganger jeg måtte ha for å få ermet langt nok. Deretter talte jeg opp hvor mange masker jeg hadde igjen på ermet-

Så: (nå husker jeg ikke hvor mange masker jeg hadde så dette er bare et tenkt eksempel).

Sett at jeg trengte 70 omganger og hadde 80 masker.

Det jeg da gjorde er
"glemte de 20 siste maskene og de 10 siste omgangene,

Dvs at jeg da hadde 60 omganger hvor jeg hadde 60 masker. Hver felleomgang feller jeg 2 masker - dvs at det er 30 felleomganger. Det betyr at jeg må felle hver annen omgang for å komme i mål.

Og så felte jeg hver annen omgang på ermet til det var 20 masker igjen. Deretter felte jeg 1 maske hver omgang til det var 10 masker igjen og 5 omganger igjen og så 2 masker på hver side - dvs 4 per omgang til jeg var i mål dvs 4 omganger. Den siste omgangen så felte jeg på samme måte som under ermet.

Strikk frem til der hvor det er en vrang en ermmaske og en vrang. Vreng litt på arbeidet og ha tråden på vrangen. Strikk de tre maskene sammen til en maske. Strikk en maske fra forstykket og en fra bakstykket sammen og ta deretter den forrige masken over som ved vanlig felling. Strikk sammen og fell så mange som du skal ha på første felling. Snu tilbake. Strikk til neste erm og gjenta.

Snu tilbake strikk til skulderen og gjenta. Snu strikk til skulderen og gjenta. Jeg hadde tre omganger slik før jeg startet med den røde kanten oppe.l

Dersom du skal ha annen felling for hals må det tilpasses.

Jeg ville ha en variant av rett av oppe. Jeg byttet til rødt og strikket 15 omganger. Annenhver omgang så strikket jeg tre masker sammen til en i forlengelsen av skulderfellingen slik at de to avfelte maskene gikk under midtmasken. Den 16 omgangen strikkes vrangt. Deretter 15 nye rette omganger hvor jeg økte igjen - MEN ikke like mye som jeg felte for å få litt fin stram kant.

Felte av etter sjalsmetoden.

Og - ser man bort fra alle trådene jeg hadde å feste så var det bare tre steder jeg måtte sy sammen.
Under ermene og brettekanten.

Lykke til

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.