Monday, December 08, 2008

Regnbuesokker - med oppskrift

Vel tilbake til hobbyrommet etter 16 dagers jobbøkt i Oslo. Jeg skal absolutt ikke klage for i løpet av perioden fikk jeg med meg mange, mange hyggelige strikkekafeer og traff mange gode venner.
Det ble ikke strikket så mye, men jeg har i hvert fall blitt ferdig med regnbuesokkene mine

Nesten litt andefotbilde :-)
Sokkene sitter godt, men ser litt "rare" ut før man tar de på foten. Det skyldes at jeg har veldig mye mere fletter på skaftet enn på foten. Hvorfor?
Jo fordi jeg ønsker at sokkene skal være behagelige på og da trenger jeg sprike med tærne plass i foten, samtidig som at sokken ikke skal skli ned. Med fletter fra ankelen og opp, som er avpasset slik at det nesten er litt trangt over hælen betyr at de aldri sklir. Og da kan vrangborden øverst være litt løsere, dvs. det er ikke vrangborden som holder sokken oppe. Jeg liker nemlig ikke trange vrangborder. Så til fremgangsmåten:
Wollmeisegarn eller annet sokkegarn. Pinne 2 og legg opp 14 + 14 masker med den såkalte Judy's magic cast on.
På pinnene i hånden over er maskene ferdig lagt opp og under er etter en omgangs strikking.
Jeg strikker med to rundpinner - Harmony Wood 40 cm. Fra og med andre omgang så øker jeg slik, strikk første maske, øk en i første maske, strikk til nest siste maske - strikk den og øk i den masken, strikk siste maske. Gjenta på neste pinne.

En omgang uten øking.

Ny økeomgang.

Fortsett slik til man har mange nok masker på pinnen. Jeg fortsetter til jeg har 34 på hver pinne dvs. 68 masker tilsammen.

Jeg har en pyntefletterad langs kanten. Den synes ikke sågodt på bildet, men gjør seg godt i virkeligheten. Den strikkes slik.

Når du er ferdig med siste økerad flytter du masker på neste pinne. Strikk til du har tre masker igjen. Ta den andre pinnen strikk de tre maskene + alle andre masker på pinnen frem til du har 3 masker igjen. Ta den første pinnen strikk disse 3 pluss resten av maskene på denne pinnen. Nå har du forskjøvet siden. Grunnen til at jeg gjør det er at da er det enklere å flette. Jeg har flette over 8 rette masker.

Sett en maskemarkør i den siden du begynner med nå. Første pinne vil deretter være oppe på foten. Flett deretter motfletter slik. Hvis du nummererer maskene 12345678 blir maskerekkefølgen etter fletting 23127856. Flett hver sjette omgang til du kommer til punktet hvor man skal øke. For meg er dette ca 13,5 cm fra opplegget.

Sideøkningene skjer mellom flettene, dvs at på siste fletteomgang økes en maske mellom flettene og deretter økes det annenhveromgang. Husk at det nå er viktig å skille mellom over og undersiden idet økningen skal være symmetrisk. Jeg starter økning på oversiden og andre økning blir deretter slik. Strikk forrige økte maske, øk en. Strikk pinnen ut. Neste pinne strikk til masken før økningen, øk og strikk den masken som ble økt forrige gang.

Fortsett slik til du har økt 22 masker på hver side. Samtidig med at du øker så fortsetter du flettingen. Fordi jeg skal øke 22 masker i midten og jeg vil avslutte med en fletteomgang så måtte jeg ha 7 omganger på to fletterader.

Økningen strikket jeg som perlestrikk.

Når du har øket tilsammen 22 + 22 masker, skal du strikke kortrader over de glatte maskene under foten. Strikk første pinne til det er to igjen, strikk disse sammen, snu. Strikk vrangt til det er to igjen, strikk disse sammen, snu. Fortsett til du har 8 masker igjen. Klipp tråden.

Vanligvis har man like mange masker over og under foten. For hælen har jeg flere masker på hælen ennn foran. Det fordi jeg synes jeg får bedre plass til hælen og bedre passform.

Jeg plukker nå opp tilsammen 23 masker, dvs 11 på den ene side og 12 på den andre siden av de 8. Strikk økeomgangen glatt, når du har strikket alle de 31 maskene, strikk med neste vrange og en rett og snu, første maske rett av, en rett, 31 vrange, ta med neste rette og neste vrange fra neste pinne, snu. En maske løs av, en vrang. Deretter skal alle de 31 maskene strikkes slik på alle rette omganger, første maske løs av, strikk neste rett, så en løs av etc, til siste maske som er løs av, en vrang, en rett, strikk med de neste to rette fra neste pinne, snu, strikk tilbake og ta med to masker fra neste pinne, snu. Strikk tilbake og ta med en rett og første av perlestrikkmaskene vrang. Strikk tilbake, ta med en vrang og første av perlestrikkmaskene rett.

Nå har du 21 perlestrikkmasker igjen på hver side. På hver pinnne skal du nå strikke den siste masken sammen med neste perlestrikkmaske, dvs tilsammen i 41 omganger. Samtidig fortsetter du flettingen. De omgangene du har hatt til nå teller ikke med så neste pinne rett er tredje pinne etter siste flette.

Når du har felt alle 21 maskene og avsluttet med en fletterad (det blir en rad med en ekstra omgang på fletten - den tok jeg nederst som første fletterad), så fell av den masken du har brukt til å felle hælen til perlestrikkmaskene.

Sett opp for ankel. Jeg strikket den slik.

Jeg endret sideflettene til vanlige fletter og strikket flettene over 8 omganger, med følgende oppsett.

8 masker (de tidligere motflettene), 1 vrang, 2 rette, 1 vrang, 8 rette, 1 vrang (midten) 8 rette, 1 vrang, 2 rette, 1 vrang, 8 rette, 1 vrang, 2 rette, 1 vrang, 7 rette, 1 vrang, 8 rette (øk en) (midt bak), 1 vrang, 7 rette, 1 vrang, 2 rette, 1 vrang.

De to rette flettes hver annen omgang. De øvrige som er 8 flettes hver 8 omgang slik.

Fra rettsiden, sett 4 på hjelpepinne foran, strikk fire, ta de 4 fra hjelpepinne. En til slik flette, midtmaske, flett deretter motsatt, med 4 på hjelpepinne bak, feltet med 7 strikkes glatt hele veien, midt bak som motflette.

Jeg øket hver 8 omgang 1 maske på hver side av midtfletten bak og laget nye 2 rette fletter såsnart det var mulig.

Strikk så lang du vil ha sokken. Lag vrangbord med en vridd rett en vrang.

Fell av. Jeg bruker italiensk avfelling. Noen kaller det Elizabeth Zimmermannfelling, men det er ikke noe hun har funnet på selv, for dette er gammel felling. Jeg lærte den av farmor som hadde lært den av sin mor igjen og da er vi tilbake til før Zimmermann ble født (ikke helt da, men før hun publiserte bøker :-)). Men det er jo slik med amerikanere at de tar jo æren av det meste som er i allmenn eie da.....

Italiensk avfelling:

Nest siste omgang. Strikk alle rette vanlig rett og ta alle vrange løs av med tråden foran masken. Siste omgang strikk alle vrange vrangt og alle rette løs av med tråden bak masken.

Klipp av lang tråd.

Sy. NB fellingen starter med en vrang. Sy i første vrange slik:

Trekk tråden gjennom. Sy igjennom den rette maske på forrige omgang og opp i den rette masken på pinnen slik:
Trekk tråden gjennom. Sy gjennom den vrange slik:
Trekk tråden gjennom. Slipp av de to maskene og trekk forsiktig i arbeidet. Start med de to neste maskene og fortsett ut pinnen.
Og så var en sokk ferdig.

Og så var det Ericas utfordring - 7 uinteressante ting om meg selv:

1. Jeg må ha et ryddig hobbyrom.

2. Jeg er skikkelig bra på hvitvask - den forblir hvit.

3. Jeg må høre Juleoriatoriet i desember.

4. Jeg samler på få og utvalgte venner.

5. Jeg liker ikke kollektivtransport i vrimletimene.

6. Jeg strikket min første genser som 8 åring.

7. Jeg er lat.

4 comments:

  1. Hei hei. Koselig du er hjemme igjen og kjempe fine sokker. Takk for oppskriften! Jeg bare lurte på om det er en stor strikkebutikk i Rotterdam, som selger mye fint garn? Har du noen adresser og tips? Bor i Nederland nå og vil ha tips på fine strikkebutikker. Håper du svarer meg. Ha en fortsat fin dag!

    ReplyDelete
  2. Jeg er ikke imponert over strikkebutikkene i Rotterdam. Jeg har vært innom men ikke lagret verken navn eller adresse for jeg gidder ikke gå der mer. Det er bedre butikk i Leiden (Riebels) og de Schapekop som ligger i en liten by ca en halv time fra Rotterdam. Wools i Haag er også bra.
    Nettbutikken til Storm in the Attic er bra. Hun holder til i Rotterdam.

    ReplyDelete
  3. Der ser jeg hvor min felling skar seg, jeg tror jeg rotet når jeg skulle opp i rettmasken. Nå ble det heklet avfelling, ikke like pent når sokkene ligger der, men ser bra ut på. Neste gang blir det dette, tusen takk for kurs!

    ReplyDelete
  4. Hehe, her var det.Om jeg får det til, en annen gang, er jo usikkert - selv om det ser greit ut her.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.